Pozycjonowanie filmów w YouTube – Pozycjonowanie w YouTube

Platforma SEO – Co jest ważne w platformach SEO
22 stycznia 2018
Pokaż wszystkie

Pozycjonowanie filmów w YouTube – Pozycjonowanie w YouTube

Pozycjonowanie filmów w YouTube – Pozycjonowanie w YouTube

Nie da się ukryć, że platforma YouTube to zdecydowanie największy serwis skupiający video na świecie. Najdokładniej ukazują to same liczby. Co minutę w serwisie pojawia się blisko 300 godzin filmów, a użytkownicy na ich oglądaniu spędzają 9 miliardów godzin każdego miesiąca. Samych użytkowników zarejestrowanych na YouTube jest natomiast ponad miliard.

Rekordy popularności YouTube bije też w Polsce. W naszym kraju w serwisie zarejestrowanych jest blisko 16,5 miliona użytkowników, co stanowi ponad 3/4 wszystkich eksploratorów sieci. Jest to też trzecia najczęściej odwiedzana witryna w Polsce. O wysokiej pozycji YouTube doskonale świadczy też wewnętrzna wyszukiwarka serwisu, która jest drugą największą światową wyszukiwarką zaraz po Google. Tyczy się to też Polski, przynajmniej jeśli sugerować się mamy badaniem przeprowadzonym przez Megapanel PBI/Gemius za kwiecień 2015 roku.

Trudno dziwić się temu, że to jak wysoką pozycję w hierarchii stron internetowych zajmuje dziś YouTube, zauważyli też przedsiębiorcy, tworząc w nim kanały i wykorzystując je następnie w strategii marketingowej.

Znaczenie YouTube w strategii marketingowej

Przeglądając kanały telewizyjne, każdy ma pośród nich swoje ulubione, od których zaczyna przeglądanie programu TV. Dla jednych będą to programy stricte sportowe, dla innych informacyjne lub dokumentalne. Wyobraźcie sobie, że to samo dotyczy serwisu YouTube. W praktyce serwis działa bardzo podobnie, a subskrybenci mają w nim swoje ulubione kanały, które przeglądają na bieżąco. Nie ma przedsiębiorcy, który nie chciałby ze swoim produktem każdego dnia docierać do szerokiego grona użytkowników sieci, prawda?

Kiedy serwis YouTube startował w roku 2005, chyba nikt nie wróżył mu takiego sukcesu. Dziś znajdziemy w nim w zasadzie wszystko od śmiesznych filmików i animacji, po materiały ważne z punktu widzenia politycznego czy marketingowego. Te ostatnie to materiały udostępniane przez firmy, które tym samym z jednej strony chcą zachować konwersję z dotychczasowym klientem, z drugiej natomiast dotrzeć do klientów nowych i zainteresować ich sowimi produktami lub usługami.

Ogromną zaletą serwisu YouTube jest jego potencjał, który mimo ogromu udostępnionych materiałów nie został jeszcze w pełni wykorzystany i trudno wyrokować czy i kiedy tak się stanie. Wspomnieliśmy już, że serwis to ponad miliard zarejestrowanych użytkowników. Dodajmy więc, że liczba wyświetleń z każdym rokiem rośnie o 50%, serwis jest dostępny w 75 krajach i 61 językach, a ponad połowa filmów odtwarzana jest na urządzeniach mobilnych. Jeśli weźmiemy pod uwagę dodatkowo fakt, że ponad 60% wyświetleń filmów stworzonych przez twórców wyświetlana jest poza granicami danego kraju, w perspektywie przedsiębiorcy otwiera się szansa zaistnienia na rynku nie tylko krajowym, ale i międzynarodowym.

Po rozum do głowy idą też polskie firmy, które wyraźnie nastawiają się na ekspansję YouTube i pozyskiwanie subskrybentów. Z przeprowadzonych w ubiegłym roku badań jasno wynika, że 38% spółek z zakresu największych polskich przedsiębiorstw ma swój kanał na YouTube, a w przypadku 30% jest on aktywny, przez co rozumiemy umieszczanie jednego filmu w przeciągu ostatniego roku.

Jako że z roku na rok internet zyskuje kosztem telewizji, prowadzenie kanału na YouTube ma też wyraźny wpływ na efektywność. Średnio dziesięć najpopularniejszych kanałów polskich firm dawało im efektywność aż 4-krotnie wyższą w porównaniu do tych, które swoje kanały miały na pozycji 11-20.

Tworzenie filmów na YouTube

Jak zacząć udostępniać filmy na YouTube? Wydaje się, że to nic prostszego. Pierwsze filmy możemy zacząć wstawiać zaraz po założeniu w serwisie konta, co nawet nie jest konieczne, jeśli posiadamy już konto na Google. Serwis jest bowiem własnością internetowego giganta z Mountain View w Kalifornii.

Inną kwestią jest już sam film, który musi być stworzony z myślą o kliencie i go danym produktem czy usługą zainteresować. Publikowanie takich materiałów to podstawa content marketingu w formie video, co jednak nie oznacza, że każdy wstawiony przez nas film będzie przysłowiową “żyłą złota”. Aby się bowiem dorobić pozycji kanału, który jest śledzony nie przez dziesiątki czy setki, ale tysiące czy dziesiątki tysięcy subskrybentów wcześniej trzeba w to włożyć sporo pracy. Tak więc “There is no such thing as a free lunch”, co w tłumaczeniu znaczy “Nie ma nic za darmo”.

Wielu ekspertów zauważa, że w tworzeniu filmów na YouTube najważniejsze jest ich pięć pierwszych sekund, które muszą zatrzymać wyświetlających je użytkowników przy sobie i nie dopuścić, aby film wyłączono. Dobra na wstępie jest więc gra emocjami i to bez względu na to jakie to będą emocje. Jest wówczas spora szansa na to, że użytkownik przy oglądaniu filmu zostanie na dłużej i szybko go nie przełączy.

Do poszerzenia ich zasięgu warto natomiast wykorzystać przyciski “Lubię to” oraz “tweet” umożliwiające widzom natychmiastowe udostępnienie filmu dalej.

Nie chcemy jednak dalej zagłębiać się w kwestię tworzenia filmów, a skupić się na ich niezwykle ważnym czynniku jakim bez wątpienia jest optymalizacja. Dotyczy ona bowiem każdego dodawanego klipu w serwisie YouTube i pozwala udostępnione przez nas wideo w wyszukiwarkach Google oraz YouTube wypozycjonować.

Co wpływa na pozycję filmu na YouTube?

Na pozycję klipu w wyszukiwarkach wpływ ma kilka czynników, do których zaliczyć możemy jego zawartość, czas trwania, tytuł, subskrypcje, udostępnienia, jakość, wyświetlenia, oceny, opis czy komentarze.

Bezsprzecznie podstawą jest tu jednak właściwa treść filmu. Jeśli nie zainteresował on odbiorców do obejrzenia w całości, nie generuje także żadnych emocji i nie zachęca do komentowania czy tworzenia opisów, algorytm wyszukiwarki sam przez siebie rozumie, że dla użytkowników nie ma on wielkiej wartości. Pozycjonowanie takiego klipu często mija się więc z celem. Co innego, jeśli materiał jest ciekawy. Wówczas o optymizację i pozycjonowanie klipu video zadbać warto, choć co akurat może dziwić, wielu twórców z tego kroku rezygnuje, tracąc jednocześnie potencjalny ruch. Głównym tego powodem jest ich niewiedza związana z kwestią optymalizacji klipów video w serwisie YouTube. Jak w związku z tym skutecznie wpłynąć na pozycję filmu w tym ogólnoświatowym serwisie?

Jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie udzielić jest trudno, a to dlatego, że algorytm wyszukiwarki YouTube, zresztą podobnie jak i Google jest dość skomplikowany, a już na pewno dobrze strzeżony. Tym samym określenie kolejnych czynników, które wpływają na pozycję filmików na liście serwisu łatwe nie jest. Specjaliści z zakresu SEO po wieloletnich testach z uwzględnieniem swojego doświadczenia potrafią jednak wskazać kilka najważniejszych czynników, które na pewno wpływają na pozycję klipu w wynikach wyszukiwarki. Bez wątpienia zaliczyć do nich można:

– Tytuł filmu,
– Opis filmu,
– Zaangażowanie użytkowników,
– Czas trwania filmu,
– Liczbę wyświetleń,
– Tagi filmu,
– Liczbę osób subskrybujących kanał filmu,
– Linki do filmu na zewnętrznych witrynach,
– Datę utworzenia kanału.

Nie oznacza to jednak tego, że udostępniony materiał wideo optymalizować trzeba pod kątem każdego z tych czynników. Tak jak i w przypadku wyszukiwarki Google najważniejsza jest tutaj sama treść. Jeśli wzbudził on zainteresowanie i cieszy się względną popularnością oraz zachęca do dyskusji, jego promowanie rozpocząć należy, stosując się do kolejnych elementów poniższej strategii.

Dobór fraz kluczowych

Niezależnie od tego, czy umieszczone w serwisie materiały mają formę poradników, recenzji, instruktażu lub filmów z zabawnymi treściami uwagę trzeba zwrócić na dobór kluczowych fraz do pozycjonowania, w czym pomóc może Planer słów kluczowych Google AdWords dostępny pod TYM (https://adwords.google.pl/KeywordPlanner) linkiem. Narzędzie to pomoże dobrać optymalne słowa kluczowe dla wyszukiwanych fraz w wyszukiwarce Google, uwzględniając wyszukaną ich liczbę w miesiącu.

Patrząc jedynie na wyszukiwarkę YouTube, pomocnym narzędziem będzie Display Planner systemu AdWords, które dostępne jest TUTAJ (https://adwords.google.com/da/DisplayPlanner/Home?__u=5819269832&__c=3542850512&authuser=0#start). W określeniu slow kluczowych pomocny może być także Keyword Tool (http://keywordtool.io/youtube).

Optymalizacja pod kątem fraz kluczowych

Kiedy słowa kluczowe są już dobrane, należy rozpocząć optymalizację materiału z ich uwzględnieniem. Zaczynamy tu od tytułu filmu, który powinien mieć nie mniej niż pięć słów. Istotne jest, aby w nazwie klipu umieścić też słowo lub słowa kluczowe, co będzie miało korzystny wpływ na współczynnik klikalności CTR (z ang. Click Through Rate). Pomoże zdobyć to wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, a ten wynik będzie najefektywniejszy, jeśli na początku tytułu umieszczone zostaną frazy najsilniejsze.

Kolejnym krokiem ku optymalizacji jest stworzenie opisu filmu, który może mieć nawet do 5000 znaków. Pamiętać trzeba, że na podstronie filmu pojawia się ich jednak nie więcej niż 150, a więc na jego początku umieścić trzeba najmocniejsze frazy, nie zapominając o tym, aby dokładnie streścić w nim zaprezentowany klipu. Opis powinien zachęcać użytkownika do otwarcia materiału, co zwiększy współczynnik CTR.

Nie bez znaczenia są też tagi udostępnionego materiału, które zawierać w sobie muszą frazy kluczowe, jak i inne słowa i wyrażenia powiązane tematycznie z klipem. Muszą prezentować zawartość materiału oraz skupiać kategorię, w której zostanie on zaprezentowany. Tagi warto okraszać przymiotnikami z tego względu, że to właśnie w połączeniu z nimi użytkownicy często wpisują frazy kluczowe w wyszukiwarkę.

Na koniec dodajmy, że w osiągnięciu lepszej pozycji pomoże także umieszczenie frazy kluczowej w samej nazwie wrzucanego do sieci klipu.

Optymalizacja na YouTube

Twórca powinien wszelkimi siłami dążyć do tego, aby film na serwisie YouTube był popularny. Wówczas subskrybenci kanału będą do niego powracać, przez co będzie on tylko umacniał swoją pozycję w wynikach wyszukiwarki. Poza liczbą wyświetleń oraz dodanymi pod klipem komentarzami czy opisami na algorytm wyszukiwarki YouTube wpływ ma liczba subskrybentów i współczynnik retencji użytkowników (z ang. Audience Retention). Ważne jest, aby nie przeoczyć momentu, kiedy nasz film zyskuje na popularności i być z tym na bieżąco, odpowiadając na wszystkie komentarze i zachęcając do wzmożonej dyskusji.
Innymi słowy, film musi być ciekawy i chętnie oglądany a osiągnąć to można, kręcąc go w jakości HD, gdyż filmy te cieszą się największym zainteresowaniem ze strony bądź co bądź coraz wybredniejszych użytkowników serwisu YouTube. To samo tyczy się zresztą dźwięku czy techniki kręcenia filmu. Dźwięk powinien być czysty i wszystkie wypowiedziane kwestie dobrze słyszalne, co wpłynie na jego dobre oceny. Przy technikach kręcenia filmy warto zadbać o prawidłowe oświetlenie oraz intensywność kolorów, a dodatkowo w razie możliwości wykorzystywać zbliżenia.

To wszystko przełoży się na wysokie oceny zaprezentowanego materiału oraz będzie miało wpływ na jego pozytywny odbiór przez odbiorców. Jego optymalizacja w serwisie zależy zatem w największej mierze od przekazu w nim się znajdującego oraz jakości w jakiej zostaje on subskrybentom udostępniony.

Promocja

Chcąc zwiększyć liczbę odbiorców materiału filmowego, dążyć do tego można angażując się we wszelkie działania promocyjne, które spowodują zwiększenie liczby wyświetleń. Przykładowo cel ten osiągniemy, udostępniając film w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn czy Pinterest. Warto zauważyć, że im więcej linków prowadzących do filmu z silnych stron, tym większa szansa na to, że klip taki w wynikach wyszukiwarki wywinduje w górę. Koniecznie powinien on znaleźć się natomiast na stronie internetowej twórcy lub jego blogu, jeśli oczywiście takie posiada. Zawsze link do klipu wysłać można także w formie mailingu, prosząc w nim odbiorców o podzielenie się nim ze znajomymi.

Dobrym rozwiązaniem jest też pozwolenie na osadzenie filmu na zewnętrznych serwisach internetowych. Z jednej strony jest to bowiem darmowa reklama firmy, z drugiej natomiast zaangażowanie użytkowników danego serwisu do zapoznania się z udostępnionym tam materiałem filmowym. Nie ponosząc żadnych kosztów, łapiemy więc dwie sroki za jeden ogon.

W końcu posłużyć się można wszelkimi płatnymi reklamami, które także zwiększą liczbę odbiorców i dostarczą naszemu kanałowi kolejnych subskrybentów. Filmy na YouTube można promować także w systemie AdWords, o czym więcej informacji znajduje się pod TYM (https://www.youtube.com/yt/advertise/index.html) linkiem.

Błędem jest też strach przed subskrybowaniem kanałów konkurencji. Wbrew pozorom takie działanie także może zagwarantować nam wielu nowych odbiorców, którzy postawią na bardziej otwarty i merytoryczny przekaz niż u konkurencji.

Podsumowanie

Podsumowując zebrane w tym materiale informacje łatwo wyciągnąć wnioski dotyczące tego, że kanał firmowy na YouTube to rzecz bardzo praktyczna i pozwalająca rozszerzyć zasięg działalności, co wiąże się także ze zwiększeniem rentowności firmy.

Za daleko się nie zagalopowując, raz jeszcze przypomnijmy, że nie jest to jednak zadanie łatwe. Nie będzie to wprawdzie praca syzyfowa, bo w przyszłości wyniesiemy z tego spore korzyści, ale na pewno wymagająca od nas poświęceń i wytrwałości. Nie zapominajmy też o regularności, bo nic tak nie odstrasza klientów, jak pustka i czekanie na nowy materiał długimi tygodniami. Tu akurat zasady są identyczne jak przy prowadzeniu bloga. Zainteresowanie witryną, na której żadne treści nie pojawiają się przez miesiąc lub dwa zwyczajnie maleje, a wielu odbiorców żegna się z nią na zawsze. To samo tyczy się udostępniania materiałów na serwisie YouTube.

Wstawiania filmów na ten serwis jakby to nie zabrzmiało, po prostu trzeba się nauczyć. Tak jak i nawiązać stałą więź ze swoimi subskrybentami, za śledzenie swojego kanału oferując im coś w zamian. Owe “coś” w content marketingu w formie wideo musi być jednak “czymś”. Czymś, co po pierwsze zainteresuje odbiorcę, a po drugie pozwoli mu dokładnie zaznajomić się z produktem i wprowadzi go do dyskusji. Jeśli zaoferujemy mu dobry i spełniający jego oczekiwania klip wideo, wtedy zająć się dodatkowo trzeba będzie jego optymalizacją, pamiętając jednak, że o wiele więcej w tym kontekście robią sami subskrybenci, taki materiał odtwarzając, komentując, oceniając czy udostępniając dalej.

Jeśli chcesz by Twoje filmy szybko rosły w zasięg zamów u nas pakiet: https://optygizer.pl/kategoria-produktu/mocne-linki-seo/linki-z-social-mediow/ lub https://optygizer.pl/sklep/mocne-linki-seo/200-linkow-z-komentarzy-na-youtube/

Linki pozyskane z komentarzy pozwolą poszerzać zasięgi a dodatkowo pokazują Google że ktoś o was mówi i linkuje z dokładnie tej usługi którą chcecie promować u siebie. Obecnie to jedno z najlepszych rozwiązań do promowania kanału.

Komentarze

Komentarze są wyłączone.